۱۳۹۰ آبان ۲۱, شنبه

سخنرانی در انجمن ایرانیان مقیم یوله


بتاریخ 11 سپتامبر 2011 انجمن ایرانیان مقیم یوله با همیاری کتابخانه‌ی شهر ما و انجمن      Studiofrämjande نشستی برگزار کرده بود زیر عنوان « نگاهی کوتاه به ایران».
پیش از آغاز جلسه، انجمن یک سری اسلاید همراه با موزیک از مناظر طبیعی و بناهای قدیمی و تازه‌ی ایران را بنمایش گذاشت. اگر کیفیت نه چندان خوب اسلایدها را نادیده بگیریم کل موضوع جالب بود و توجه دور و بری‌های مرا جلب کرد. بی‌شک اگر اسلایدها از کیفیت بهتری برخوردار می‌بود و رنگ و جلای کاشی‌کاری‌‌های بناهای اصفهان و مدرسه سپهسالار تهران و... را بهمان‌سان که هستند نشان می‌داد موجب تحسین بیشتر بینده‌گان می‌شد.
فخرالدین فانی
سخنران جلسه، آقای فخرالدین فانی بود و سخنرانی به زبان سوئدی. جمع حاضرین با مقیاس سوئدی‌ها که میلیونی نیستید، خوب بود و اکثریت هم با سوئدی‌ها بود. زمان سخنرانی چهل دقیقه تعیین شده بود با احتساب بخشی از این زمان برای پاسخ‌گوئی به پرسش‌های احتمالی شنونده‌‌گان.
فخرالدین فانی برای یوله‌ای‌ها چهره‌ای شناخته شده‌ایست. فخرالدین در سال‌های اول انقلاب بعنوان دانشجوی میهمان به سوئد آمد و در اینجا ماندگار شد. او سال‌ها کارمند کمون یوله «اداره‌ی مرکزی مهاجرین» بود. فخرالدین علاوه بر کارمندی کمون و تماس نزدیک با پناهند‌ه‌گان  (وظیفه‌ی شغلی او کمک در تسهیل انطباق پناهنده‌گانی بود که کمون یوله پذیرائی آنان به عهده می‌گرفت) یکی از فعالان سیاسی شهر یوله است. او زمانی جانشین رئیس انجمن شهر یوله بود و سالها در کمیته‌ی فرهنگ و هنر این شهر فعالیت داشته است. فخزالدین انسان پر مطالعه‌ایست در شاعری دستی دارد و نقاشی هم میکند. او به ایران و سوئد عشق می‌ورزد.
موضوع سخنرانی وسیع بود و مدت زمان آن بسیار کوتاه. با چهل دقیقه فرصت نمی‌شود از کوروش گرفت و به خامنه‌ای ختم کرد. گرچه او نگاهی عمیق اگرچه سریع و گذزا، به دوره‌های تاریخی ایران انداخت، دلیل فراز و نشیب دولت‌های ایرانی و انقراض سلسله‌های سلطنتی، دلیل هجوم بیگانه‌گان به سرزمین ما را به درستی شکافت و باز گفت اما هنوز بحث هجوم اعراب بسرزمین ما و اسلامی شدن ایران به نیمه نرسیده بود که چهل دقیقه فرصت او سپری شد. چند نفری جلسه را ترک کردند ولی بیشتر حضار باقی ماندند تا مابقی گفته‌ نشده‌های فانی را بشنوند. فانی از بسیاری مطالب نوشته‌شده‌اش فاکتور گرفت تا بتاریخ معاصر و دلیل پیروزی انقلاب اسلامی رسید.
در پایان جلسه یک جوان هموطن که خود را متولد بعد از انقلاب معرفی کرد و براین باور بود که او مانند ما پیرتر نمی‌اندیشد و تفسیری دیگرگونه از حکومت شاهان پهلوی دارد به بحث فانی که شیوه‌ی حکومتی شاهان پهلوی دیکتاتورانه توصیف کرده بود شدیدن اعتراض کرد.
برداشت آن جوان این بود که ساواک از شاه فرمانبرداری نداشت و از اینرو با آیت‌الله خمینی و یارانش علیه دسیه شاه کردند و موجبات سقوط او و پیروزی آخوندها شدند او آنانی را که در خیابانها علیه حکومت شاه به خیابانها ریخته و به تظاهر علیه حکومت شاه پرداخته و نتیجتن موجباب سقوط سلسله‌ی پهلوی را فراهم کردند، عرب تبار می‌دانست (نقل بمضمون).
گرچه تمام مطالبی که فانی بیان داشت برای جمع حاضر جالب ‌آمد اما به باور من بهتر این می‌بود که آقای فانی با شناختی از سوئدیها دارد یکی از مقاطع تاریخی ایران را که بنظرش مهمتر است، انتخاب می‌کرد تا بتواند در ان فرصت بسیار کوتاه از عهده‌ی شرح آن برآید. چرا که همانطور که در آغاز اشاره کردم در چهل دقیقه امکان تفسیر وقایع تاریخی اجتماعی چهارهزار ساله میسر نیست.

پی‌نوشت

دو نشست مشابه دیگر نیر انجمن ایرانیان مقیم یوله در سال جاری ترتیب داده بود:
۱. آقای عثمان ایلخانی نظری گذرا به تاریخ اجتماعی ـ سیاسی انداخت و شمائی کلی از شیوه‌ و روش شاهان ایران را برای ما به تصویر کشید کاری که بباور من قابل تقدیر است.
۲. در نشست دوم  که در واقع دنباله‌ی نشست اول بود آقای ولی‌یار ایده‌ی فردوسی را در اقدام به تدوین شاهنامه، اوضاع سیاسی‌ـ‌تاریخی ایران بهنگام حکومت سامانیان و دیدگاه‌های فردوسی نسبت به صاحبان قدرت و ارزش علمی‌ـ‌تاریخی شاهنامه مورد را تشریح کرد.جلسه واقع شد و از این رو از ای

انجمن ایرانیان مقیم یوله یکی از قدیمی‌ترین انجمن‌های خارجی‌تبار سوئد است که در طول قریب به سی سال فعالیت‌اش با تمام اوج و حضیض‌هایش نه تنها خدمات شایانی به ایرانیان شهر ما کرده است که در شناخت ایران و فرهنگ ایرانی به سوئدی‌ها نیز نقش شایانی داشته است.