۱۳۸۸ مرداد ۵, دوشنبه

تظاهرات آرام سبزپوشان استکهلم در حمایت از مبارزات مردم ایران

دیروز میدان مرکزی شهر در تصرف سبز پوشان ایرانی بود و پرچم سه رنگ ایران، فریاد آزادی‌خواهی سبزهای وطنمان را بگوش مردمان آزاد جهان رسانید. شهر غلغله بود و حضور ایرانیان یک دل و یک هدف بسیار.

خبرنگاران حاضر جمعیت ما را ۸۰۰۰ نفر برآورد کردند اما روزنامه‌ی داگنز نی‌هتر آن را ۵۰۰۰ نفر ذکر کرد. جمعیتی که همه یک دل و یک زبان بودند جز معدودی که باوری به جنبش سبز نداشتند و با افراشتن پرچم سرخ خویش و دادن شعارهایی تند، خواهان شیوه‌ی دیگری از مبارزه بودند که نه جمع حاضر موافق آن بود و نه سبزپوشان وطنی. روی این اصل هم اجازه‌ی حضور در محل خطابه را نیافتند. مردم حضور آنان را در میان خویش، صبورانه تحمل کردند و نشان دادند که کثرت‌گرا هستند.

سخن‌رانان بیشتر نماینده‌گان احزاب سوئدی اعم از دولتیان یا اپوزیسیون بودند و همگان مهر تایید بر غیر مشروع بودن حکومت احمدی‌نژادی زدند.

عکس ندا آقا سلطان و سهراب اعرابی همه جا بود و شعار «آزادی برای ایران» فضای شهر را پر کرده بود. پیام ناصر زرافشان با صدای خودش از ایران که پخش شد، نوری در دل گردآمده‌گان افروخت .

خوانند‌ه‌گان جوان ایرانی نیز حضور داشتند و با خواندن ترانه‌هایی یاد ندا و سهراب و دیگر جان‌باخته‌گان ایرانی را گرامی داشتند.

بعد از پایان سخنرانی‌ جمعیت با همراهی خواننده‌ی جوانی سرود حقوق بشر:

هر آن‌کس که دارد ز دانش خبر

گرامی شناسد حقوق بش

بشر را حقوقی بود در سرشت

که منشور آن را طبیعت نوشت

ز هر تیره و بوم و کشور بود

بشر را حقوق برابر بود...

را خواند و سپس راهی سفارت روسیه شدیم. در مسیر طولانی راه مردم، عادی سوئد با تکان دادن دست و کشیدن علامت «وی» حمایت خودشان را از خواست مردم ما نشان می‌دادند. در مقابل سفارت روسیه بیانیه‌ی اعتراضی «جعمیت پشتبانی از مبارزات مردم ایران» قرائت شد.

در تمام مدت تظاهرات که پنج ساعتی بدرازا کشیده شد، هیچگونه حادثه‌ی ناخوشایندی که موجبات دخالت پلیس را فراهم سازد، روی ندادن. و این نشانه‌ای از اعتقاد ما به جنبش بی‌خشونت بود.

مردم با نثار شاخه‌ی گل رز به هر یک از افراد پلیس حاضر که سلامت تظاهرکننده‌گان را تامین کرده بودند، تشکر نموده و به تظاهرات خویش پایان دادند.


2 نظرات:

جهانگرد در

سلام
موفق وپیروز باشید به امید پیروزی

يك صداي بي‌صدا در

سلام عمو اروند عزيز

سفيدپوش كردم وبلاگم را تا چشمان نازنينتان (كه پر است از برق جواني و شور) آزرده نگردد...سبز باشيد

ارسال یک نظر