۱۳۸۷ بهمن ۱۵, سه‌شنبه

لباس‌ها تهیه شده از پر مصداق کامل حیوان‌آزاری


کانال ۴تلویزیون سوئد در روز یک‌شنبه اول فوریه برنامه‌ای داشت زیر عنوان "حقیقت تلخ". خبرنگار با دوربین مخفی به یکی از موسسات تهیه‌ی پَرِقو در لهستان رفته بود. عده‌ای زن و مرد، قوهای بیچاره‌ را با وضع اسفناکی در میان دو پای خود می‌گذاشتند و زنده پرهای آن‌ها را می‌کندند تا برای من و تو از آن‌ها کاپشن، پالتو، لحاف و ... پرقو تهیه کنند.
دلیل اقدام به چنین کار ظالمانه‌یی، سوددهی فراوان آن است. زیرا از غاز کشته‌شده فقط یکبار می‌شود پر تهیه کرد اما با این شیوه، از هر غاز زنده‌ای در سال چهار بار پر تهیه کرده و نهایت هم آن را می‌کشند.
پخش برنامه واکنش سوئدی‌ها را علیه این شیوه‌ی ظالمانه‌ی تهیه‌ی پر، برانگیخت. در میان فروشنده‌گان لباس یا وسایل خواب که از پر در آن‌ها استفاده می‌شود، فروشگاه زنجیره‌‌ای معروف IKEA رسمن اعلام کرد که در ساخت کالاهای آن شرکت، از این‌گونه پرها استفاده نمی‌شود. بعضی از شرکت‌ها اعلام کردند که در آینده با شرکت‌های تولیدکننده‌ی لباس طرف معامله‌هی خود، شرط خواهد شد تا پر کار رفته درکالاهای سفارشی آن‌ها نبایر از غازهای زنده، فراهم شده باشد و حتا محصولات موجود در مغازه و انبار را نیز از رده خارج خواهند کرد.
واکنش مردم عادی نیز بسیار مثبت بود. بیشتر مصاحبه‌شده‌ها از دیدن صحنه‌‌های تهیه پر، یخت آزرده خاطر بودند و اظهار می‌داشتند در آینده هرگز ز چنین لباس‌هایی را خریداری نخواهند کرد.
مصاحبه‌گر بسراغ نخست‌وزیر سوئد هم رفت. او ارتکاب چنین عملی را حیوان‌آزاری صرف ارزیابی نمود.
از آن‌جا که کشور لهستان یکی از اعضای کشورهای اروپای متحد است و سالیانه مبلغ هنگفتی از EU کمک اقتصادی برای بهبود وضع کشاورزی و دامداری خود دریافت می‌دار، عده‌ای معترض بودند که چرا پول مالیات آنان باید صرف توسعه‌ این چنین صنعت حیوان آزاری شود و درخواست داشتند تا مسئله در جلسات EU مطرح شود.
آیا فکر می‌کنید که خرید پر تهیه‌شده از حیوانات زنده را تحریم کنید؟
٪۸۵ جواب مثب داده‌اند
٪۱۰ جواب منفی
٪۴ نمی‌دانم.
جمعن تعدا ۹۸۹۳ نفر تا زمان قلمی شدن این نوشته در رای‌گیری شرکت کرده‌اند.
پی‌نوشت
۱- در گذشته نیز جمعیت هواداران حیوانات از این مسئله آگاه بودند و علیه خرید این گونه لباس‌ها تبلیغ
می‌کردند.
۲- در سوئد بیشتر فروشگاه‌ها به خریدارانشان خدمتی ارائه می‌کنند بنام «خرید باز» و آن بدان معناست که
خریدار این حق دارد که کالای خریداری شده را در مدت معینی پس دهد. با توجه باین شیوه‌ی مرسوم چنانچه
معلوم شود کالای خریداری شده فاقد مشخصات بیان شده است، کالا به فروشنده پس داده می‌شود.
۳ـ چین کمونیست یکی از صادر کننده‌گان مهم پر تهیه شده از پرنده‌گان زنده است که در برنامه نیز به آن اشاره شد.

11 نظرات:

آمیز نقی خان در

آقا این غازهای کانادایی به اینجا حمله ورشده اند. روزی یک کیلو علف می خورند یک ونیم کیلو فضله می اندازند! شهرداری ها ازدستشان عاجز شده اند و نمی دانند چه کارکنند. بفرمائید آن تولید کنندگان لباس های پردار سری به این طرف ها بزنند بلکه این غازها به طرف شما پناهنده شوند!

ناشناس در

چقدر فجیع. یعنی هیچ راه مسالمت آمیزی برای کندن پر آنها نیست مانند پشم بره که با ملاطفت آن را کوتاه می‌کنند. حیوانهای زبان بسته چه زجری می‌کشندها

مانی خان در

عمو جان پس چرا این اروپائی ها با دولت ایران معامله میکنند اینها که زنده زنده پوست مردم ایران را میکنند

ناشناس در

کاش مملکن ما اینقدر بیتفاوتی نبود و مردم ما هم همچین حساسیتی داشتن

عمو اروند در

مانی خان گرامی تو خوب می‌دانی که در یک کشور دموکرات وسایل ارتباط جمعمی به عنوان رکن پنجم دموکراسی وظیفه‌اش متاثراز سیاست دولت حاکم بر کشور نیست.
و یادت نرود که "تجارت تجارت است" و زمانی که بوی پول می‌آید، انسان‌دوستی‌ معمولن رنگ می‌بازد.

ناشناس در

خدای من چقدر وحشتناک !

ناشناس در

سلام
جناب افراسیابی این منظره ها بدتر را هم اگر ایران پخش کنه مردم ان قدر بدبختی دارند ومشکل که اصلا وقت ندارند برای این حیوانات مظلوم دل بسوزانند لذا سر وته قضیه را با یک نچ نچ خشک وخالی هم می اورند تازه غزه عراق افغانستان پاکستان اوستیای شمالی هرکجا کشتار انسانی شود تاتلویزیون دولتی ما که یگانه خبر رسان داخلی است اعلام انزجار نکند وبعد از نماز جمعه اعلام راهپیمایی نکند کسی نه حالش را دارد نه حوصله ونه جرئت که بیاید در خیابان واعلام انزجار واظهار عقیده ای کند ما با دنیا کاملا متفاوتیم اما از نظر انسانی ما هم کاملا از این حیوان ازاری دردمان امد وناراحت شدیم فطرت انسان جریحه دار می شود
ممنون از مطالبتان

عمو اروند در

جهان‌گرد گرامی!
منکر بدبختی مردم نیستم اما با این‌گونه استدلال موافقتی ندارم.این‌گونه نگاه به مسائل اجتماعی نه ناشی از بدبختی که ناشی از طبیعی پنداشتن رفتارخشونت‌آمیز است، همان مسئله‌ای که حکومت‌ها اعم از گذشته و حال، به شیوع آن دامن می‌زنند تا آب از چشم مخالف بگیرند.
باید به جنگ خشونت رفت. کسی که با حیوانات مهربان باشد، نمی‌تواند با هم‌نوع خود ناهمربانی کند.
یادمان نرود که دیوان عالی حکم کورکردنِ چشم جوانی دیوانه را تایید کرده‌است و این حکم باید به دست زیان‌دیده‌ی از جرم، انجام پذیرد.
چشم در مقابل چشم/ دندان در مقابل دندان احکام دوران عتیق است و نتیجه‌اش ترویج خشونت.

ناشناس در

سلام عمو.ارادتمندم. دیوونگیه . اینور و انور رفتن.
خوب نمیشه یک برنامه بریزیم و غازها را بخوریم و پرهاشون را لباس کنیم؟

ناشناس در

بسیار منطقی و قابل انتظاره رفتاری که سوئدی ها در مقابل چنین اتفاقاتی از خودشون نشون میدن. بیخود اسم در نکردن!

ناشناس در

شاید لازم باشد که ما با این نکته توجه‌کنیم که میزان مردم‌دوستی و برخورد مهرآمیز یک کشور را با مردم آن، می‌توان از برخورد آنان با حیوانات دریافت. من یکه به قاضی نمی‌روم و همه را نیز با یک چوب نمی‌رانم. اما می‌توان این احساس را کرد که بخش زیادی از فسادها، دزدی‌ها و آدم‌کشی‌ها و توطئه‌ها، از کشورهای سوسیالیستی سابق صادر می‌شود. این نکته بازتاب این زنگ خطر است که در طول آن هفتاد سال، تا کجا در ارتقاء رشد اخلاق و منش انسانی شهروندان خود پیش رفته بوده‌اند که اینک انگار در بخشی از این جامعه‌ها، نشانی از آن رستمانگی های اخلاقی و انسانی نیست.

ارسال یک نظر