۱۳۸۸ اسفند ۱۹, چهارشنبه

تکلیف ما و کالاهای چینی

کالاهای بنجل چینی بازار کشور ما را فتح کرده است. می‌گویند «هرجا که می‌روی این کالاهای بنجول به چشمت می‌خورد و خریداران نیز شوربختانه بسیارند.» کار به جایی کشیده است که حتا سنگ قبر را هم از چین وارد می‌کنند. بدبخت سنگ‌تراشان! کمونیست‌های چینی هم تاجر شده‌اند و هم مرده‌خور و نان سنگ تراشان را ربوده‌اند. صنعت کفش و نساجی ایران تاب مقاومت در برابر کالاهای مشابه چینی را از دست داده است. سیاست اقتصادی خانه برانداز دولت کودنا، مبنی بر پائین نگهداشتن مصنوعی ارزش دلار، سرمایه‌داران داخلی را در مقابل کالاهای واراداتی چینی، خلع سلاح کرده است. هرمز ممیزی در وبلاگ خود (اینجا) با اشاره به آمار و ارقام مندرج در روزنامه‌های خودی نوشته است: چین رسما حدود ده درصد بازار کالاهای وارداتی ایران، معادل شش میلیارد دلار، را در اختیار دارد. ولی علاوه بر این مقدار کالا که از مبادی رسمی گمرکی وارد کشور می‌شود، حجم نامشخصی کالای چینی هم از راه قاچاق به ایران راه می‌یابد، آن هم در عرصه‌هایی که برای اقتصاد کشور و به‌ویژه اشتغال، اهمیت حیاتی دارد. این آشفته بازار، بیکاری بسیاری از هم‌میهنان ما را فراهم کرده است. از آنجا که بجریان انداختن چرخ کارنجات صنعتی نوپای چینی نیازمند نفت ارزان قیمت است و فروش محصولات کلان آن‌ها جوبای بازاری وسیع و خوشبختانه یا شوربختانه، ایران ما از هر دوی این امکانات بهره‌ور است، دولت نامردمی حاکم بر سرزمین ما، در ازای گذاشتن این امکانات در اختیار سرمایه‌داران کمونیست چینی، حمایت مادی و معنوی دولت آنها در مجامع بین‌المللی می‌خرد تا بتواند آن ‌سان که می‌خواهد بر مردم ستمدیده‌ی ما حکم راند، نه به آن شکلی که ما خواهان آن هستیم. مشکل اساسی به باور من، بی‌توجهی مصرف کننده‌گان ناآگاه وطنی است. من تخصصی در اقتصاد ندارم ولی می‌دانم که مهاتما گاندی و دکتر مصدق بزرگ در دوره‌ی مبارزات ضد انگلیسی خودشان، به حمایت از صنایع نوپای نساجی وطنی برخاستند. گاندی شیوه‌ی دوک ریسی را به هندیان توصیه کرد و خود بهنگام فراغت یا روزگارانی که در زندان بود، با همان دوک‌های قدیمی، پارچه می‌بافت. دکتر مصدق، کت و شلوار دوخته شده از پارچه‌های بافت داخل به تن کرد. بسیاری از مردم شیوه‌ی مصدق را برگزیدند و از پوشیدن کت‌وشلوار دوخته شده از پارچه‌های انگلیسی خودداری کردند. آن نوع پارچه بعدها به "پارچه‌ی مصدقی" مشهور شد و کار کارخانجات نساجی کازرونی بالا گرفت. ما بسیارانیم. اگر نمی‌توانیم جلوی ورود زره‌ پوش‌های چینی را که برای سرکوب ما خریداری می‌شود بگیریم اما می‌توانیم کالای چینی را نخریم، نمی‌توانیم؟ دوستان قلم به دست! بیایید در یک بازی وبلاگی از مردممان بخواهیم خرید کالاهای چینی را تحریم کنند.

8 نظرات:

ناشناس در

محمد جان
واقعیت تلخ این است که نه نمی توانیم!
چین نه تنها ایران را بلکه همین آمریکارا هم دارد به زانو در می آورد. مانمی توانیم به یک مصرف کننده بگوئیم (مثلاً) یک جفت کفش ایرانی را به دوبرابر قیمت یک جفت کفش مشابه چینی بخرد به صرف این که می خواهد از کالای وطنی حمایت کند. اگر هم بگوئیم خیلی ها گوش نخواهند کرد. اقتصاد زورگویی های خشن خودرا دارد متاسفانه.
نق نقو
www.NeghNeghoo.com

ديوونه در

آقا سلام.
اتفاقا ديوونه هم دل پري از اين چيني ها داره چرا که خواب هاي او را با نظم آهنين خود مي آشوبند و خلاصه. اما تحريم. مگر اين همه تحريم کاري کرده تابحال که اين تحريم مورد نظر بکند؟

حسین . امیریه در

اگر چه دوستان تا حدی حق دارند من بنوبه خود با شما موافقم اگر امکانش را دارید یا کسی را میشناسید لوگویی درست کنید در تحریم اجناس چینی که در وبلاگهایمان قرار بدهیم من بلد نیستم و کسی را هم نمیشناسم وگرنه خود اقدام میکردم پارچه کازرونی مرا یاد میدان مخبرالدوله انداخت که فروشگاهی در آنجا داشت که اولین پارچه کت شلواری که خیاط برایم دوخت را از آنجا خریدیم یاد انروزگاران یاد باد.

ناشناس در

با سلام و تشکر

محمد جان از این بهتر نمیتوان نگاشت !هرمز ممیزی

ناشناس در

سلام

محمد جان بسیار خوب و به نکات دقیقی توجه نشان دادی - هرمز ممیزی

ناشناس در

سلام محمد جان

زیبا نگاشتی و به نکات خوبی توجه نشان داتدی ممنونم - هرمز ممیزی

ناشناس در

فکر میکنید از تاریخ درس گرفته ایم؟؟
WWW.LORESTAN11.COM

اگر بنیان گذار نظام ضد جمهوری و اسلامی و ضد ایرانی

کنونی حاکم بر ایران زنده بود با جنبش سبز مردم چه میکرد؟؟

با هم پیام و سخنرانیشان را در مرداد سال 1358 که تنها

کمتر از شش ماه از قیام بهمن گذشته بود را
با شما به شور مینشینیم.

Unknown در

در مورد کالای چینی باید بگم رقابت با کالای چینی تقریبا غیر ممکن چون دولت از تولید کنندگان حمایت نمی کند و انها قادر به رقابت از نظر کیفیت و قیمت نیستند به همین دلیل تجار به خاطر سود بیشتر از چین کالا وارد میکنند به جای خرید کالای داخلی!!
به دلیلی سیاستهای ضد ایرانی دولت خائن مردم به فقط به فکر حال هستند و به این فکر نمی کنند از بین رفتن یک کارخانه تولید داخلی یعنی بیکار شدن فرزندان خودشان مردم ایران فقط امروز خود را سپری میکنند و به اینده توجه ندارند
در این دوران صحبت کردن از مردان بزرگی چون دکتر مصدق و نشان دادن راه و روش انها بسیار سخت می باشد
تنها راه موجود این است که مردم اگاه شونده که خرید از تولیدات داخلی یعنی اب به چرخ اسیاب خود ریختن
البته امروز به دلیلی نا مرغوب بودن کالای چینی مردم تمایل به خرید کالای چینی ندارند ولی تجار با ترفند جدیدی به نام مهندسی معکوس کالای مشابه کالاهای اصلی کارخانه های معتبر جهانی را وارد می کنند و به همان قیمت با سود چندین برابر به فروش می رسانند
ما باید مردم را اگاه کنیم و انها را تشویق به خریدن کالای ایرانی بکنیم یعنی همان کاری که بزرگ مرد ایران دکتر مصدق کردند

ارسال یک نظر