۱۳۸۸ فروردین ۶, پنجشنبه

Eart Hour

شنبه ۲۸ مارس (۸ فرودین) میلیون‌ها انسان در سرتاسر گیتی بین ساعت ۲۰.۳۰ تا ۲۱.۳۰ چراغ‌های خود را بخاطر حفظ محیط زیست خاموش خواهند کرد.

موضوع را با دوستان، همسایه‌گان، همکاران یا هم‌کلاسی‌های خویش در میان بگزاریم و با خاموش کردن چراغ‌های خویش در این مانیفست بزرگ جهانی شریک شویم.

با هم و با کمک هم می‌توانیم کارهای بسیاری انجام دهیم. از جمله به سیاستمداران کشور خودمان، اعضای کمیته‌ی جهانی حفاظت از محیط زیست سازمان ملل متحد و دیگر کشورهای جهان گوش‌زد کنیم که باید برای حفاظت از محیط زیست ما در این کره‌ی خاکی کاری کنند.

در کنفرانس اخیر حفاظت از محیط زیست، زنی ساکن یکی از جزایر میانه‌ی اقیانوس کبیر شرکت داشت. زمانی که نوبت سخنرانی به او رسید، پشت تریبون رفت و بساده‌گی گفت:

فکری بحال ما بکنید! اگر وضع بهمین منوال پیش رود و هوا گرم‌وگرم‌تر شود، چند سالی دیگر جزیره‌ی مرا آب فرا خواهد گرفت و همه‌ی ما ساکنان آن جزیره غرق خواهیم شد.

خاموش کردن چراغ‌ها شاید نزد برخی ژست کوچک و بی‌معنایی تلقی شود. ولی اگر حتا یک سوم چراع‌های شهری در این ساعت خاموش شود، بی‌شک سوال‌های بسیاری در اذهان عمومی برانگیخته خواهد شد. چراهایی بمیان خواهد آمد. در پاسخ این چراها، ما این امکان را خواهیم یافت تا چرایی خشکسالی‌ها، آلوده‌گی هوای شهرها، ریختن بی‌موقع برگ درختان را برای مردم خویش توجیه کنیم.


15 نظرات:

ناشناس در

چشم، ما كه يك عمره براي حفظ خودمان چراغ خاموش ميرويم ، اين يك ساعت هم براي حفظ محيط زيست بر روي چشم

50+

ناشناس در

عموی عزیز
سال نو مبارگ

ناشناس در

سلام عمو اروند نازنین. بارها می آیم اینجا و با دیدن شما و ارتباط شما با دنیای مجازی کمی غبطه می خورم که چرا خیلی های دیگر را در این عرصه مجازی ما نداریم. عکس و حضورت در این دنیا را عجیب دوست دارم به اندازه همان داستانک های کوتاهی که گاهی می نویسی و می خوانیم و از کنار هم آرام می گذریم.

ملا حسنی در

سلام و عیدت مبارک
ایشالله سال خوبی در پیش رو داشته باشی. سالی پربرکت. پر از شادی و موفقیت.
خاطرات شما عجیب مرا میگیرد.
بعضی از مناظر هست که اسلاید آن در ذهنم مانده بود و سالها بود که آنرا ندیده بودم اما با خواندن خاطرات شما دوباره آن مناظر در ذهنم تداعی شد.
شاد و سربلند باشید.

ناشناس در

غنچۀ گل؛ سر ببر در شادی های حیات
زیر باران بهاری؛
حظ ببر، شاکر ز نعمت های سرمدی
در هستی کوتاه خود
با آفرینش های ناچیزت، بیفزای بر آن سینه را با قدرتت کامل فرخ کن
دمی از روز جاویدان فروبر!

بیورنست یرنه بیورنسون (Bjornstjerne Bjornson) - "سرود دوم".

ناشناس در

آقای افراسیابی با آرزوی شروع خوب و سالی پر بار برایتان و اذعان این مسله که وفتی عکسهای زیبای شمارا دیدم غبطه خوردم که دو نعمت الهی و زیبا یعنی برف و بهار را یکجا داریدوهمانطور که با لینک دادن مطلب خاموشی دختر همسایه آمادگی خودرا اعلام نمودم با شما عزیزان همراهم که منهم سهم خویش را به جهان ادا نمایم و هم رنج هموطنان که پیوسته اسیر خاموشیهای نا خواسته اند را با این خاموشی خواسته خود تجربه نمایم.
شاد باشید

ناشناس در

عموي عزيز بابت لينك ممنون. نظر شما هم هميشه براي من محترمه... در مورد چراغ هم چشم حتي اگه شده 5 دقيقه اين كار رو خواهم كرد...

افشان طریقت در

من نیز معتقدم هرگامی که برای بیداری حس احترام، توجه و رعایت موازین محیط زیست انجام گیرد، شایان تقدیر است. از این که این موضوع را در وبلاگ خود مطرح کرده‌اید، جای سپاس و احترام دارد. در فرهنگ ما، انگار هیچ میراثی را قرار نیست به آیندگان بسپارند. حتی محیط سالم زیستن را. اما گفتن و مکرر گفتن این نکات، خواه ناخواه در ذهن مردم ما تأثیر کارساز خود را خواهد گذاشت.

شمیم استخری در

تا آن‌جا که از قوم‌های گوناگون شناخت دارم، هیچ سال نوی به اندازه‌ی سال نو ایرانیان، بدل به سکوی پریدن از نقارها، دل به دست آوردن ها و دیدارهای گرم‌دلانه نبوده‌است. در این پیچگاه طبیعت، انگار پیچگاهی نیز برای انسان ها و دل‌ها و رفتارهای آنان ایجاد شده‌است تا به حضور بهار، بسیاری از غبارها را از دل بزدایند. من هنوز صدای مادر بزرگم را می‌شنوم که می گفت اگر آدم لجباز و مغرور و احمق هم باشد، در آغاز سال نو، برای یک بار در سال هم که شده، آن ها را موقتاً به دور می ریزد.
.............................
دلم می‌خواست این Earth Hour را بر خلاف معنی واژگانی اش، «ارض موعود» ترجمه می‌کردم. زیرا ما باید به آیندگان بگوئیم که آن ارض موعودی که شما در پی اش هستید در همین کره‌ی خاکی است. اما به این گونه که ما در حال برخورد با آن هستیم و بیرحمانه آن را به تاراج می بریم، چه بسا، به زودی نشانی از این ارض موعود نباشد.

قلندر در

سلام
کاملا به چنین دیدی موافقم.روزهای بی آبی و خشکسالی در ایران بیداد می کند ......

دختر همسایه در

عمو اروند عزیز عید شما مبارک آرزوی سالی خوش و پر از شادی برای شما و فامیل محترمتان دارم ....هر موفع که به وبلاگ شما سر میزنم انگار به خانه دایی اومدم ...دایی من در همدان زندگی میکنه و سالها ست که ندیدمش...همیشه دلشاد باشید

خرچنگ زاده در

درود بر عمو اروند

دست نوشته / یاسر کمالی نژاد در

مطلب عالی بود. ممنون.
محیط زیست بزرگترین دغدغه امروزه جهان است و مهمترین دغدغه فردای ایران خواهد بود. -جریان همون یه فاز عقب بودنه-
راستی عموجان جسارتن یک h آخر Eartتان از قلم افتاده

ناشناس در

عالی بود میشه برای مامانم دعا کنید حالش خوب شه شیوا از پاوه

عمو اروند در

عجیب داستانی است شیوا! درمان بیمار با دکتر و دارو است نه با دعا.
اگر دعا بیمار خوب کن بود نه پیامبران مریض می‌شدند و نه امامان.

ارسال یک نظر