۱۳۸۷ شهریور ۲۲, جمعه

هورا! بلاگ ‌نیوز وارد چهارمین سال انتشار خود می‌شود

سیزدهم سپتامبر بلاگ نیوز وارد چهارمین سال فعالیت خویش می‌گردد. در این سه سال گذشته بلاگ نیوز جای خود را در میان کاربران ایرانی اینترنت بازکرده است. هم هواخواهانی پیدا کرده است و هم بدخواهانی، بدخواهانی که با گذاشتن فیلتر، راه رسیدن ما را به هواخواهانمان سد کرده‌اند.
اما در میان هواخواهان ما، منتقدان بسیاری نیز وجود دارند که بودنشان نه تنها لازم، که واجب است. نظرات این منتقدان همیشه برای من محترم و ارزشمند بوده و خواهد بود اگر چه متاسفانه بدلیل وجود کمبودهایی نتوانسته‌ایم پاسخ‌گوی خواسته‌های آنان باشیم.
در این میانه من خودم را مقصر می‌دانم و مطئمن هستم بسیاری از اعضای شورای سردبیری بلاگ‌نیوز نیز اگر با نظر من، موافق صد در صدی نباشند، با درصدی بالا اقرار مرا در کوتاهی در این مورد، تایید خواهند کرد. از این جمله است اسدالله علی‌محمدی، دوست خوبم و بانی و سردبیر بلاگ نیوز.
این جاافتادن بلاگ نیوز در میان خواننده‌گان، نمی‌تواند حاصل کار شورای سردبیری به تنهایی باشد بل مدیون کار صمیمانه و داوطلبانه‌ی یکایک کاربران بلاگ نیوز است که بخشی از وقت آزاد خویش را صرف پربارکردن نشریه‌ی خودشان کرده‌اند.
مشکل اساسی ما در بلاگ نیوز، کار داوطلبانه بوده و هست. ما در این میان نه تنها سودی مادی نداشته‌ایم (به استثناء جزیی درآمد ناشی از نشر چند فقره آگهی بازرگانی) که هزینه‌هایی هم شده و می‌شود و بار تمام این هزینه‌ها به دوش اسدالله علی‌محمدی و سعید خاتمی، مدیر فنی ما است.
ما همدانی‌ها ضرب‌المثلی داریم که می‌گوید:
خمیر بی‌مایه فطیر است.
این ضرب‌المثل می‌تواند شامل کار بی‌مزد نیز بشود.
از میان ۲۳۸ کاربر فعلی بلاگ نیوز، از سردبیر گرفته تا خبرنگار، همه داوطلبانه بخشی از وقت آزاد خود را صادقانه صرف سرپا نگهداشتن این نشریه کرده‌اند و به احتمال زیاد در آینده نیز خواهند کرد. درست است که این میانه کسانی، از جمله خود من خسته شده و بلاگ نیوز را موقتن و یا برای همیشه ترک گفته‌اند. اما همیشه نیروهای تازه‌کار جای آنان را پر کرده‌ و نگذاشته « آب از آسیاب» بلاگ‌نیوز بیفتد.
نمونه‌ی زنده‌ی این مدعا حمید میداف و فرهاد حیرانی هستند که با تمام مشکلاتی که دارند و من از آن مشکلات بخوبی آگاهم، جای خالی اسد و مرا پر کرده‌اند.
تا آنجا که بیاد می‌آوردم، پیش از این، کاربران ما بیش از ششصد نفر بوده‌اند که گویا بدلیل کم‌کاری، کاربری آنان باید مسدود شده باشد.
من خودم را مرهون کار صادقانه‌ی یکایک آنان می‌دانم، حتا آنانی که ثبت‌نام کردند ولی هرگز لینکی ندادند. چرا که قصد اقدام به اطلاع‌رسانی آنان برای من سخت ارجمند است. که از تشنه‌گی جامعه‌ی دربسته‌ی خودمان بخوبی آگاهم.
گفتم خمیر بی‌مایه فطیر است و کار بی‌مزد خسته‌گی‌آور. اما این کار زمانی خسته‌کننده‌تر می‌شود اگر دست‌اندرکاران موسسه‌ای به نظرها و پیشنهادهای کاربران دواطلب خود نیز توجهی مبذول ننمایند.
اصلن خود من یکی از آن منتقدان هستم و روی همین اصل هم تنفس گرفته‌ام. اگر چه دلم در گروی عاقبت کار بلاگ نیوز است. اسد هم می‌دانم که شدیدن نگران کاری است که با هزاران آرزو آن را آغاز کرده است.
کار من در بلاگ نیوز بتاریخ دوشنبه هقتم آذر ماه ۱۳۸۴ با عنوان خبرنگار آغاز شد. طولی نکشید که علی‌محمدی از من خواست تا مدیریت بخش سوئدی بلاگ نیوز را قبول کنم و به این ترتیب با وجود داشتن عنوان خبرنگاری در بخش فارسی به عضویت شورای سردبیری بلاگ نیوز پذیرفته شدم.
مشکل اصلی ما در بلاگ نیوز، نادیده گرفتن مفاد اساسنامه‌ی ما توسط گروه قابل توجهی از کاربران ما بوده و هست. من به عنوان یک هوادار جامعه‌ی مدنی باور عمیقی به قانون‌سالاری دارم و در این باورم که دلیل اصلی نابسامانی میهن ما از ازل، ارج ننهادن به قانون بوده است هم از جانب موضع قانون، مجری و ضابط آن و هم مردم.
چه خوب است دندان روی جگر بگذاریم، حرمت رعایت قانون را بر نفع آنی خویش ترجیح دهیم. ما می‌توانیم در این جمع چندصد نفریِ کار داوطلبانه خویش، مفاد اساسنامه‌ای را که در حکمِ قانون ماست و امضای خود را زیر آن گذاشته‌ایم، محترم بشماریم. پای‌بندی به قانون را آزمایش کنیم و سنگ بنای جامعه‌ی قانون‌مند را پایه بگذاریم. 
جامعه‌ی قانون‌مند، جامعه‌ای‌ست که افرادش خود را مطیع قانون بدانند. هیچ فردی از افراد آن به میل و ارداه‌ی خویش قانون را لگدمال نکند و در صورت مخالفت با قانون بدلیل نارسایی آن نیز، هرگز از تلاش خویش برای لغو یا اصلاح آن از راه‌های قانونی از پای نه نشیند.
به نظر من نمی‌شود خود را دموکرات خواند و قانون‌مند ولی تلاشی برای اصلاح قانون بدنوشته شده بعمل نیاورد.
روی این اصل هم من بارها چون دیگر منتقدان اساسنامه‌ی بلاگ‌نیوز، تقاضا تغییر اساسنامه را کرده‌ام.
اما هر بار تقاضای من موکول به بکار اندازی سایت جدید بلاگ نیوز شده‌است، سایتی که نمونه‌اش هم طرح‌ریزی شده و جهت اظهار نظر در اختیار اعضای شورای‌ سردبیری گذاشته شده بود.
متاسفانه من از کار فنی آی تی بی‌بهره‌ام. سعید حاتمی، مدیر فنی ما هم که بخش اصلی برپاماندن سایت به عهده‌ی اوست، یک سر دارد و هزار سامان که فکر می‌کنم اگر هم بخواهد، نمی‌تواند جواب خواسته‌های ما را بدهد. و لذا هر روز کار را به فردا حوالت داده است.
اما از انصاف بدور است اگر من بخواهم همه‌ی کمبودهای کارمان را به گردن او بگزارم چرا که خوب می‌دانم اگر تلاش‌های صمیمانه و دانسته‌های فنی او نبود، بلاگ‌نیوزی هم وجود نداشت.
باری، بلاگ‌نیوز خوش‌بختانه به پیش می‌تازد.
من، بنوبه‌ی خود به عنوان یک کاربر قدیمی بلاگ‌نیوز، سال‌روز پیدایش آن را به همه‌ی دوستان، هم‌راهان و بخصوص به یکایک اعضای شورای سرپرستی و تمامی کاربران گرامی بلاگ‌نیوز که در هر قدم با ما بوده‌اند، تبریک و تهنیت می‌گویم.
پیروز باشید

20 نظرات:

ناشناس در

عمو جان ، من حمید نیستم اما حمید ها را دوست دارم !
از لطف شما ممنونم.
در ضمن وبلاگ شما در فایر فاکس کامل باز نمیشه و الآن هم من نمی توانم قسمت پر کردن نام و آدرس را ببینم اما فرهاد هستم از تقویم تبعید !

ناشناس در

سلام اميدوارم شما و بلاگ نيوز و همه همكاران پاينده باشيد. من كه به شخصه به خاطر مشغله كاري ام حسابي شرمنده دوستان در بلاگ نيوز شدم كه اميدوارم در آينده نزديك جبران كنم

ناشناس در

با سلام و ضمن تبریک به شما با اجازه این یادداشت شما را در بیلی و من منتشر کردم.

ناشناس در

سلاااام جناب افراسیابی. اگر بجای سیزده سپتامبر 11 سپتامبر بود!!! این تاریخ جاودانه در یادها میماند. بهر حال خسته نباشید. امیدوارم بعد از رفع خستگی دوباره بیایید و بلاگ نیوز رو منور کنید. و امثال جوجه هایی مثل بنده رو خوشحال کنید! delamchoondaryast.persianblog.ir طاهره

عمو اروند در

طاهره خانم گرامی!
رندی چنین سروده است:
اگر را با مگر تجویز کردند
از آن طفلی برآمد کاشکی نام.
اما تفاوت میان یادزده و سیزده سپتامبر این است که اقدام اولی برای تخریب جامعه‌ای دموکرات صورت گرفته‌است و تبلیغ خشونت حال آن‌که در اقدام دومی سمت و سویی درست در جهت مخالف آن دارد و ادامه‌ی راهی است که پدران ما سالیانی پیشتر با تبلیغ برای تاسیس «عدالت‌خانه» آغاز کردند که منتهی به برقرار رژیم مشروطه شد ولی اکنون نیز دارای عدالت‌خانه‌ای نیستیم.  

نسیم محمدی در

ما همیشه هم سایه بودیم عمو جان.
پاینده باشید.

آمیز نقی خان در

محمد عزیز
دست شما واسد خان وسعید خان درد نکند وراهتان پاینده
همینطور دست دوستان دیگر بلاگ نیوز که درآنجا زحمت می کشند

سعید حاتمی در

سلام،
ممنون که به ياد بلاگ نيوز بوديد.
واقعاً بلاگ نيوز بدون حمايت و کمک کاربران و بخصوص زحمات شبانه روزی سردبيران، هيچ بود.
شا

بیلی و من در

با سلام و ضمن تبریک به شما با اجازه این یادداشت شما را در بیلی و من منتشر کردم.

نیکزاد در

تبریک عموی نازنینم.

حمید میداف در

با سلام به عاموی نازنین.
عامو ممنونم از لطفت من، هم به خودمان، هم به همه، سالروز بلاگ نیوز را تبریک می‌گویم. دیدی باز در مسافرتی کوتاه بودم و از جریان غایب ولی دستت درد نکند عامو...

12:05

اهرس در

منم بنوبه خودم از سردبیر تا ته دبیرش که خودم باشم مبارکباد میفرمایم

یادداشتهای سیاسی در

سلام
محمد جان اگر من سوگند بخورم که سخن خلاف ننویسم این بلاگ نیوز راه را برای تشکر کردن باز میکند یا خیر ؟

زاپاتا در

سلام به عموی عزیز

نوشته قبلی مربوط به آقای " منو" را خوندم . آدم که هیچ حتی من هم حال میکنم وقتی میبینم توی این دنیای خوشگل چنین رفاقت ها و روابطی وجود داره . بازم به شما و نسلتون و باقیمانده نسلتون .با اینکه یکی دو مدل از ما پایین تر هستید اما در کل هرجور فکر میکنم میبینم این پایین تر بودن مدل شما شرف داره به مدل بالا بودن ما ! هرچند به هیچ قیمتی حاضر نیستم در زمونه شما و با شما به دنیا میومدم !!! اخه میدونی یه آشنایی داریم که بواسطه اینکه 20 کیلومتر دور از شهر زندگی میکنه بهش میگن دهاتی !! اونا به ما میگن هر موقع اومدین اینجا برای ما نون شهری بیارین !! بجاش ما واسه شما نون دهاتی میپزیم با یه عالمه کنجد !!ما هم از خدا خواسته گومی گونی نون شهری که گوسفند هم دیگه بزور میخوره را براشون میفرستم و بجاش نون دهاتی با خمیر جا افتاده و تنور ذغالی و کنجد ازشون میگیرم .
خب بنی بشر بهتر از این نمیشه . منم به همون دلیلی که اون دهاتی از نون شهری خوشش میاد از نسل و مدل و دوره شما خوشم میاد (کیه که خوشش نیاد؟) اما نمیدونم چرا حاضر نیستم این دوره را با دوره شما عوض کنم !!(از خود راضی!!!)

نمیدونم چرا اینارو نوشتم . به هر حال خواستم بگم هم بلاگ نیوزتون مبارک باشه (تولدش)هم اینکه ای ول با این رفاقت ها و ای ول به خودتون و نسلتون و باقیمانده نسلتون.

زاپاتا !

زاپاتا در

الان یه بار دیگه پیام خودم را خوندم عمو جان. انگار توی نوشتن دقت نکردم .
ظاهراتوی نوشته ام نون شهری را با نسل شما تشبیه کردم که از این بابت غذر میخوام . منظورم در کل این بود که نسل در حال انقراض شما را آرزوست .
بیسوادیه و هزار و یه مشکل!
خوش باشید و سلامت

زیتا در

سلام.
ماشالا داره بزرگ میشه ها.پایدار باشید

فرزاد پورمرادی در

درود بر افراسیابی بزرگ
بلاگ نیوز فضای منحصر بفردی است که همانگونه که گفتی مکانی برای تمرین قانون سالاری است.اگر بدان پایبند نباشیم براحتی قانون گریزی را یاد خواهیم گرفت .
موفق باشی

ناشناس در

حاجی واشنگتن گفت...

حرف شما را کاملا قبول دارم. من هممنظورم این بود که می توانست مثل او باشد و نشد.

راستی جوابتون رو نگرفتم. کامنت دونی را بالا و پایین کردم نبود.

تولد بلاگ نیوز هم مبارک باشه

عمو اروند در

این نظر توسط نویسنده حذف شده است.

یاسمن در

خوب تبريك ما رو هم بابت تولد بلاگ نيوز بپذيريد عمو جان..

ارسال یک نظر