۱۳۹۴ بهمن ۲۲, پنجشنبه

چون نیک نظر کرد پر خویش در آن دید/ گفتا ز که نالم؟ که از ماست که بر ماست!


تهران، در کناره‌ی خیابانی، دخترک زیر سایه‌ی درختی، نشسته در اتومبیل نوئی، تلفنی گرم به گپ‌وگفت بود. از کنار اتومبیل گذشتیم. دو عدد تخم‌مرغ، متوازی هم پشت خودروی او افتاده بود.
با اشاره به تخم‌مرغ‌های شکسته به دوستم گفتم:
چه تصادف جالبی! هر دو تخم‌مرغ شکسته بموازی هم افتاده‌اند.
دوستم نگاهی به تخم مرغ‌های شکسته کرد و گفت:
بله،
درسته. ولی تخم مرغ‌ها چهارتاس نه دو تا.  
و اضافه کرد،
ماشین
خانم تازه ا‌ست. این کار را کرده تا ماشینه‌شو،چشم نزنند. رسن بر این است که زیر هر چرخ یک تخم مرغ میگذارند. راننده با عبور از روی آن‌ها با شنیدن صدای ترکیدن "تخم مرغ‌ها" میگوید:
چشم حسود
کور!
گفتم:
چیزی مانند
"بیمه‌ی ابوالفضل" نوشته شده بر پشت کامیونها؟
دوستم گفت:
تقریبن! ولی من فکر می‌کنم این دو موضوع با هم فرق دارند. در بیمهی "ابوالفضل" توکلی هست ولی در این‌جا همه‌اش خرافه است.
نگاهی به دخترک کردم. هنوز مشغول صحبت بود. قیافه‌اش به قیافه‌ی راننده‌های ِبیابانیِ بی‌سواد نمی‌خورد. با کلاس بود و تحصیل‌کرده بنظر می‌رسید.
با خودم گفتم پس:
مقوله‌ی "علت و معلول" یعنی کشک.
علت تصادفات ناشی از چشم زخم است نه ناشی از عدم رعایت قوانین رانند‌ه‌گی و راهنمائی، نبود وسایل ایمنی در خودرو و خرابی جاده‌ها؟

-----
چند روز بعد احمدی‌نژاد رئیس جمهور شد.

4 نظرات:

Unknown در

 . آیت‌الله منتظری پدر انقلاب مقدّس  اسلامی فرمودند:
استقلال یعنی زیر یوغ خارجی نباشیم و آزادی یعنی مردم در اظهار عقیده و بیان آزاد باشند. نه این‌که به محض ابراز نظر مخالفی، کار به زندان و حبس
چقدر ناراحت کننده است که اشخاصی‌که سی‌سال پیش فریاد می‌زدند استقلال،آزادی، جمهوری اسلامی  همان اشخاصی‌هستند که استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی را از بین بردند. انشا‌الله خداوند به اینها میفهماند که معانی این  شعارها که دوباره این روزها میشنویم چی‌هست. همین شعار‌هایی‌که انقلاب عزیز اسلامی ما را سی‌ساله پیش به دنیا آورد.

صادق در

سلام
خوب من انگار اینجا باید مثل مجرم ها صحبت کنم چون که متاسفانه من هم به چشم شور اعتقاد دارم اما خب با شکستن تخم مرغ و سر بریدن مرغ باهاش برخورد نمیکنم بلکه معمولا "و ان یکاد" می خونم
در مورد احمدی نژاد و انتخابش توسط جامعه خرافات پرست ما متاسفانه باید بگم که من هم به ایشون رای دادم گرچه حالا بلا نسبت مثل سگ پشیمونم

مهدی محسنی در

ستاد دعوت شدید به نوشتن از لایحه حمایت از خانواده!اگر حمایتی در کار باشه.
راستی از نظر حقوقی هم قابل بررسی است که چقدر با حقوق اولیه انسانی در تناقض است.
آدرس دعوتنامه: http://jomhour.org/2008/08/10/post_526/
پایدار باشید.

برهمند در

در نوشته خود به رابطه علت و معلول اشاره کرده اید، که در دوران تحصیل با آن روبرو می شویم، ولی باید به این موضوع پرداخت که بررسی پدیده علت ومعلول در مدارس صرفا در خداشناسی استفاده می شود، آنجا که علت تمام پدیده های فیزیکی و غیر فیزیکی خدا نامیده می شود، پس با چنین آموزشی که همه چیز را می توان به چیزی فرای واقع و عقل نسبت داد، پس چرا به مرغ و تخم مرغ که جداقل قابل دیدن و لمس شدن هستند متوسل نشد؟
مشکل بسیار بزرگ است

ارسال یک نظر