۱۳۸۹ تیر ۲۰, یکشنبه

رابطه‌ی میرسید علی هَمَدانی و دانشمند هسته‌ای

هر که ما را ياد کرد، ايزد مر او را یاد باد!
هر که ما را خوار کرد، از عمر برخوردار باد!
هر که اندر راه ما خاری فکند از دشمنی
هر گلی کز باغ وصل‌اش بشکفد، بی‌خار باد!
در دو عالم نيست ما را با کسی گرد و غبار
هر که ما را رنجه دارد، راحت‌اش بسيار باد!
ميرسيد علی همدانی
شعر بالا را در (اینجا) ‌خواندم و یاد پرویز اذکایی افتادم و دوران نوجوانی و کوشش‌های او برای معرفی بزرگان سرزمین‌ام. نوشته‌اش را برداشتم، کتابی با نام «مروج اسلام در "ایران صغیر") در احوال و آثار میرسید علی همدانی. از آن میان، رساله‌ی همدانیه‌اش نظرم جلب کرد که گفنه‌اند:
حب الوطن من الایمان.
اگر مدعیان جانشینی خدا بر روی زمین، مرا بی‌ایمان بدانند، چه باک؟

اما بعد، بباید دانستن که در اصطلاح صَرف و لغت «همََدَ» بر وزن «فَعَلَ» بُوَد. و همََدَان یر وزن فَعَلان بُوَد و دَوَران و غیرهُما. و این کلمه «همه دان» نیست و در ذکر او به حرفِ «های» دویُم حاجت نیست تا شخصی اعتراض نکند که همََدَان عالمُ الکُل را گویند و عالمُ الکُل نتواند بُوَد مگر ذات متعالی حق، عِزهُ و شأنه.
ای عزیر بدان که همدان اسم دو موضِع است:
یکی از یُمُن و دویُم از عراق. اول به سکون میم آمده است و دویم به فتح میم. و آنکه در بعضی کتب عربیه آمده است به سکون میم «هُمْدان» در یمن است نه در عِراق. و مصداق آن این است که امام فخرالدین رازی علیه‌الرحمه چند بیت گفته است بر سبیل َمثَل و ذکر این شهر، صریح کرده است.
شعر:
آن‌کس که بداند که بداند و بداند که بداند
در مصدر خود بر سر صدر نشاند
وآن‌کس که بداند و نداند که بداند
بیدار کُنَ‌اش زود! که در خواب نماند.
وانکس که نداند و بداند که نداند
او خویشتن از کفر و جهالت برهاند
وان‌کس که نداند و نداند که نداند
تو، مرده شمارش، که کَسَ‌اشْ، زنده نخواند
اینک به عِراق اندر، شهری است معظم
کو را همََدَان خوانند و او هیچ نداند.

پی‌نوشت
۱- نتیجه آن عایدم گردید که همََدَانی، همه دان نیست و آیت‌الله نوری هم، همََدَانی است.
۲-  شهرام امیری و داستان‌پردازان پشت صحنه‌ی او مصداق کامل بیت زیرین‌نند:
وان‌کس که نداند و نداند که نداند/ تو، مرده شمارش، که کَسَشْ، زنده نخواند.

10 نظرات:

بامداد راستین در

ممنون بابت توضيحات راستی اون لينکی که نوشتيد که کار نميکنه

بامداد راستین در

يارم همدانی و خودم هيچ ندانی / ِيارب چه کند هيچ ندان با همدانی؟

ناشناس در

جمهوری ننگين اسلامي، سالها شرط انتخاب و گماشتن افراد را بر پايۀ وفاداری به اين رژيم ميدانست. چه تحقيرهائی که به ما نکردند ؟چه دانشمندان و نخبگانی که در زندانها در زير شکنجه نابود نشدن و يا از کوه و کمر نگريختن ؟من بعد از اين اتفاق به هرسايتی که سر زدم کسی را نديدم که اشکی برای آنهائی که در مسجد بودند بريزد.مطمئن نيستم که پاسدار بودند.ولي، جنايتشان آنچنان کريه است که حتی مردم از مردن يکيشان هم خوشحالی ميکند. ما به سوی جنگ داخلی مسلحانه پيش ميرويم و چاره ای هم نيست.در چندين سايت اعترافات پاسداران قديم را خواندم که با اين کشتاره موافق نبودند؛يا به زندانيان کمک کردند و شکنجه شدند و تحت تعقيبند.آيا دوباره جمهوری اسلامی ميتواندمانند اين 32 سال گذشته بکشد و با اعتقادات مردم بازی کند ؟ مطمئنن که نه!
جمهوری اسلامی از زمانی که زهرا کاظمی در زندان در گذشت؛روزبروز چهرۀ اسلامی خود را از دست ميدهد. مردم از تجاوز ب فرزندانشان در زندانها ميشنوند،مردم از آمدن لبنانيها و فلسطينيها در سرکوب کردنشان شنيدن و ديدن که اين سپاه است که حکومت ميکند به سر کردگی مجتبی خامنه اي.2 طرفدار پرو پا غرص انقلاب مانند دانشجويان و بازاريان معترضند و دگر کسی از اعتصاب نميترسد و از مهر ماه به بعد عمومی ميشود.ميبينيد که بعد مرگ زهرا کاظمی اين رژيم دارد سقوط ميکند و حرفی از آشتی ملی در کار نيست و جائی برای آشتی ملی نمانده.چمهوری اسلامی با لج و لج بازی به ما تحريم هديه کرده يعنی فقر و گرسنگی و قرض.بدتر هم خواهد شد و مردم عادی از دست فقری که اين جمهوری ننگين و خون آلود آورده بلند خواهند شد.خطاب به هموطنانی که هنوز اميدی به اين جانيان دارند : اينها نميمانند، جامعۀ جهانی اينها را نميخواهند؛ به مردم ايران اين حق را دادند تا خود بلند شن وگرنه مانند عراق ميشوند و سيد علی را از واژبيخونه بيرون ميکشند.برادران پاسدار کسی از مرگ شما اشکی نخواهد ريخت اگر چه با اعمال انتحاری مخالفم ولی همين حمله ا. به ما ايرانيان اميد ميدهد.اين 2 جوان حق زيستن داشتن.ولی جواب سنگ کلخ است. از حمايت از اين جانيان بيسواد، بی بهداشت که نميخواهند از مغزشان استفاده کنند و برايشان سخت است تا چرکهای تنشان را بشورند دست بکشيد.ايران را مانند افغانستان نکنيد قدرتهای غربی اتحاد ج. شوروی را از پا درآوردند شما سرمايه اتان يک آفتابه است.اميدوارم اين چند خط کمک کند تا ببينيد که جمهوری خونين جمهوری اسلامی عاقبتی ندارد.

میتینگ در

درود
والا حق مطلب را ادا کردید. چه بگویم؟ دست مریزاد.

ناشناس در

سلام

یارم همدانی و خودم هیچ ندانی / یارب چه کند هیچ ندان با همدانی ؟ هرمز ممیزی

ناشناس در

سلام محمد جان

بالاخره نمیدانم کامنتم ثبت شد یا نه ؟ هرمز ممیزی

ناشناس در

رژيم جمهوری اسلامی بايد بداند که دگر نميتواند برای ما بشيند و روضه بخواند که امام حسين مرد.ما را با اين افکار از پيشرفت و جهان بزرگ عقب بندازد. در فيلم همين مسجد روضه خوان ميگوی : " فرياد زد" و بعد بمب منفجر شد. دگر بس است ما را برای يک عرب گريه انداختن و پول ما را جمع کردن.شما پرندگان شومی هستيد که که آواز کلاغوارتان خبر بد ميدهد.شما آن بوف کور هدايتيت. امام حسين مرد که مرد به درک.شما بعد 1400 سال اينيت، اون دگر چه بوده؟ اسلام را بايد خاک کرد انسان بدون مذهب بالاتر از اين جهل است.اين مذهب فقر و جهل برای ما ايرانيان را خيلی پائين آورده.من وقتی که کودک بودم شاهد پس انداز مادرم بودم که به روضه خوان و دع نويس ميداد.در صورتی که ما جای دگر کمبود داشتيم.بياد آوريد مذهب باستانمان را که شادی آفرين بود ؛ مذهبی که با شکوفه، گل، سبزه و عنبر بو دلها را شاد ميکرد.مذهبی که ميگفت افکار نيک يا همان پندار نيک. اسلام برای ما جنگ و کينه توزی به ارمغان آورد ! همان کينۀ بيماروارانه ای که فلسطينيان از آن زجر ميکشند.کينۀ کريه مسلمانان در قارۀ افريقا دارد خودنمائی ميکند. از اين به بعد اگر ميخواهيد خوشبخت شويد به سه چيز عمل کنيد: پندار نيک،گفتار نيک و کردار نيک.اسلام را در صفحه های سياه تاريخمان بسپاريد.

میتینگ در

به روزم.

شيرين در

سلام. شعر بسيار زيبايي بود. از خواندن آن لذت بردم. مصداق مناسبي هم برايش يافته ايد !
سربلند و پيروز باشيد

mojtaba mostafavi در

سلام ، رهبر عزیز حضرت آیت الله خامنه‌ای فرمودند آزادی سخن و تظاهرات برای مصر ییها و تونسیها و همچنین مردم لیبی حلال است ، فقط می‌خواهم بپرسم آیا این آزادی فقط برای سنی هاست یا برای شیعیان هم هست ؟ چیزی که خیلی واضح است اینکه کشتن مسلمآنانی‌ که فقط آزادی حقیقی میخواهند دوباره مد شده ، چه در خارج و چه در مملکت خودمآن.

ارسال یک نظر