۱۳۸۸ مهر ۱۸, شنبه

شعری از غاده‌السمان، شاعر توانای سوریه

دوستی این شعر برایم فرستاده است. نامی از مترجم شعر نبود. کمی دستکاری‌اش کرده‌ام.

اگر به خانه‌ی من آمدی برایم مدادی بیاور! یک مداد سیاه.

می‌خواهم چهره‌ام را خط‌خطی کنم تا به جرم زیبایی در قفس نیفتم. ضربدری هم روی قلبم، تا به هوس نیفتم!

به مداد پاک‌کنی هم برای محو لب‌هایم نیاز دارم نمی‌خواهم کسی به هوای سرخیشان، سیاهم کن.

لطفن بیلچه‌ای هم بیاور تا با آن، تمام غرایز زنانه‌ام را ریشه‌کن کنم، شخم بزنم تمام وجودم رابدون این‌ها، راحت‌تر به بهشت می‌روم، گویا!

یک تیغ هم بده، تا موهایم را از ته بتراشم، تا سرم هوایی بخورد

و بی‌واسطه‌ی روسری، کمی بیاندیشم! نخ وسوزن هم بده، برای زبانم. می‌خواهم … بدوزم‌اش به سَقّم. ... این‌گونه فریادم بی صداتر خواهد شد!

راستی قیچی یادت نرود! می‌خواهم هر روز اندیشه‌‌هایم را سانسور کنم! پودر رختشویی هم لازم دارم برای شستشوی مغزم! مغزم را که شستم، روی بند پهن‌اش خواهم کرد تا آرمان‌هایم را باد با خود ببرد به آنجایی که عرب نی انداخت.

می‌دانی که؟ باید واقع‌بین بود !

صدا خفه‌‌کن هم اگر گیرآوردی بگیر!

می‌خواهم وقتی به جرم عشق و انتخاب، برچسب فاحشه می‌زنندم بغضم را در گلو خفه کنم!

یک کپی از هویتم را هم می‌خواهم برای وقتی که خواهران و برادران دینی به قصد ارشاد، فحش و تحقیر تقدیمم می‌کنند،

به یاد بیاورم که کیستم!

ترا به خدااگر جایی دیدی حقی می‌فروشند برایم بخر … تا در غذایم بریزم ترجیح می‌دهم خودم قبل از دیگران حقم را بخورم!

سر آخر اگر پولی برایت ماند یک پلاکارد هم به شکل گردن‌بند، برایم بخر! تا آن‌را به گردنم بیاویزمو رویش با حروف درشت بنویسم

:

من یک انسانم من هنوز یک انسانم من هر روز یک انسانم!


10 نظرات:

رضا سیدی پور در

جالب بود عمو اروند ، به همان اندازه که یاس آور بود و ...

دیوونه در

درود بر معلم قدیمی
این شعر خیلی خوب و کامل وضعیت نابهنجار و زندان گونه ی زن ایرونی رو نشون میده.شاعرش هرکی که هست معلومه که برای این شعر از کلمه هایی استفاده کرده که از اعماق باورش سرچشمه میگیرند.تا بعد...

آرمین گيله مرد در

سلام ... مکمل دیوونه: اکثریت زنان دنیا ...

دیوونه در

با مطلب " جرات داری برو بمیر " بروز هستم.

ع.آرام در

قلم بغض کرده و از اختیار من خارج شده، وقتی خواستم بنویسم "ظلم" بغض‌اش ترکید و همه‌ی کاغذ سیاه شد.

دیوونه در

عمو ممنون. من هم همینطور یک اسنانم هر روز

دست نوشته در

عالی بود عموجان
عالی

Unknown در

درود بر معلم گرامی.
مثل اینکه بغیر از من یه دیوونه دیگه هم اینجا کامنت میذاره؟به هر حال گفتم بیام یه حال و احوالی کنم .

دیوونه در

اسم کامنت رو اشتباهی به آدرس ایمیل گذاشتم.ببخشید

دیوونه در

با مطلب " بهنود مرده " بروز هستم.

ارسال یک نظر