۱۳۸۷ آذر ۹, شنبه

کور کردن قانونی


احمقِ از دانش به دوری، با پاشیدن اسید بصورت دختری که خواستگاری مکرر او را رد کرده است، دختر بی‌نوا را برای همیشه از بهره‌ی بینایی محروم می‌کند.
دادگاه رسیده‌گی کننده به شکایت دختر، حکم بر ریختن اسید در چشم مرد مجرم می‌دهد.
آدمی بیاد قوانین عهد عتیق می‌افتد «چشم در مقابل چشم، دندان در مقابل دندان».
انگار نه انگار که قرن بیست‌ویکم میلادی است و نگاه امروز روان‌شناسان و جامعه‌شنان به مجرم دیگر نگاه عهد عتیق نیست.
امروزه روز، مسئله‌ی جامعه‌شناسان و روان‌شناسان، راه‌بندی امکان وقوع جرم در جامعه است و اصلاح مجرم، ریشه‌یابی علت وقوع جرم و خشکاندن آن ریشه، نه معلول یا معدوم کردن مجرم.
در همین زمینه(این‌جا) را بخوانید!

18 نظرات:

دست نوشته در

شما میگی چی کار کنن .
ماچش کنن بگن دستت درد نکنه ؟

عمو اروند در

نه یاسر عزیز ماچش نکنند. او دیوانه است باید معالجه کرد. با کور کردن او آن دختر بی‌نوا چشم‌دار نمی‌شود اما خشونت در جامعه تشدید خواهد شد. اعدام این همه انسان با نام و بی‌نام بعنوان اشرار، دردی از جامعه‌ی شرارت زده‌ی ما گشوده‌است؟

Mahmoudi در

چناب افراسیابی
فعلاً اوضاع جامعه‌ی ما به این صورت است، به نظر من دیدگاه شما آرمان‌گرایانه است. آیا می‌توانید احساس انسانی را ردک کنید که از نعمت بینایی محروم شده است؟ آیا اشکالی دارد مسبب این قضیه خود این درد را بچشد؟ می‌توانید احساس دختر جوانی را درک کنید که از زیبایی خود محروم شده است.
بنده حداقل از این بابت که به علت زن بودن قربانی، مجرم از مجازات معاف نشده است راضی هستم. در جامعه‌ای که بنیادش بر قوانین بدوی استوار است ناگزیر به اجراب چنین قواعدی خواهد بود

ناشناس در

aqaye afrasyabi, chera sai mikoni bikhod, be zur gir bedi? hokm kamelan manteqi va adelane bud.
mage qavanin bayad har 2 sal ye bar avaz she? yani chi qavanine ahde atiq?
manteq kojaye harfete ke dide nemishe?
ba in kar, baqie mifahman ke age in karo bokonan,qesas khahad dasht.in khubishe.
ye kam khodet fekr kon baba

ناشناس در

درست است که باید جامعه را سالم کرد، ولی این دلیل بر رها کردن مجرمان نمی شود. در ضمن وقتی راههای بهتر برای جلوگیری از وقوع جرم ندارند، این نیز خود یک نوع راه حل است.

ناشناس در

نمیدانم شما فرزند دختر دارید یا نه؟من دارم .اگر برای من این چنین مسئله ای پیش بیاید اول خودم بدون حکم دادگاه تمام هیکل اون شازده ی به قول شما بیمار رو اسیدی میکنم بعد منتظر حکم دادگاه میشم .اگر بعد از حکم دادگاه هنوززنده و تربیت پذیر بود میدمیش دست شما برای تربیت و.....

ناشناس در

دوست گرامی

برخورد برخی از هموطنان ما در این زمینه، برخورد خشمگینانهو انتقام جویانه ای است. کسی را نمی توان ملامت کرد. تا زمانی که تربیت ما از دوران کودکی، در گهواره و کوچه و مدرسه، در راستای برخورد غیر اتقام جویانه صورت نگیرد، باور کردنی نیست که مردم، شخص بزهکار را ببخشند. خشم و طغیان درونی آنان فقط با انتقام است که خاموش می شود. تا به ما نیاموزند که ما باید در فکرنسل های آینده نیز باشیم و میراث سالم و درست فکری و فرهنگی برای آنان به جا بگذاریم و فقط جلو پایمان را نبینیم، «در» بر همین پاشنه می چرخد. حتی گوش کردن به حرف این هموطنان خشمگین و احترام گذاشتن به نظر آنان، زمینه را برای درک متقابل بیشتر آماده می کند. طبیعت انسان در شکل خام آن، طبیعتی وحشی و انتقام جوست. حتی در کشورهای پیشرفته، این دیدگاه ها در مردمی که به دلایلی از نسیم آن تربیت خاص دور مانده اند وجود دارد. فقط حاکمیت ها و قانونمندی اجتماعی است که جلو انتقام گیری های فردی را می گیرد. ما از طرح چنین مسائلی و گوش کردن به همدیگر، بی آن که نسبت به یکدیگر خشمکین بشویم، قطعاً بیشتر سود می بریم تا آن که سکوت کنیم.

ناشناس در

در جوامعی مانند جامعه ی ما، هنوز سده های بسیاری باید بگذرد تا ما بتوانیم به این اصل پی ببریم که هیچ انسانی از مادر خود نه متعصب زاییده شده و نه جنایتکار و نه فرشته صفت. اگر این اصل، ذهنی ما شود، نگاه ما نسبت به انتقام کم رنگ و بی رنگ می شود. اما تا آن زمان، راه نزدیکی در پیش نداریم.

ناشناس در

می توانند چشم ها در اختیار بیمارانی که در انتظار پیوند هستند قرار بدند.

عمو اروند در

هموطنانم گرامی من!
انتقام‌خواهی نشانه‌ی خشم است و خشم حاصل زیست در جامعه‌ای دیکتاتوری و رشدنایافته. کار بد، بد است و فرقی نمی‌کند مرتکب آن کیست. من از درد آن دختر بی‌نوا کاملن آگاه هستم و خودم نیز دارای دو دخترم. در کار حرفه‌ایم به عنوان یک حقوق‌دان و مددکاراجتماعی با این‌گونه مسایل بسیار مواجه شده‌ام. خشمِِِ ایجادشده از عمل مجرمانه‌ی آن دیوانه را نیز در جامعه حس می‌کنم و شئانت کارش را نیز.
اما انتقامِ به مثل، چاره‌گر حدوث مجدد چنین واقعه‌ای نیست و نخواهد بود.
خشونت موجب خشونت می‌شود. کور کردن مجرم راه را بر انتقام‌خواهی کور مجرم و خانواده‌اش، نخواهد بست.
صحبت من تجربه‌ای‌است که در کشورهایی با حکومت مردم‌سالار انجام شده و نتیجه‌ی مثبت داده‌است.
در همدان، دزدان بانک صادرات را که ناجوان‌مردانه، عده‌ای را لت‌وپار کرده‌بودند، دو دهه پیش، در مقابل آرامگاه بوعلی، وحشیانه و در ملاء عام، گردن زدند.
سوال من از طرفداران عمل متقابل این‌است:
آیا از آن به بعد، بانک دزدی و کشتن کارمندان بانک متوقف شد؟
فکر کنم سال ۱۳۴۴ یا ۱۳۴۵ بود، من دانشجوی حقوق بودم و حکومت شاه فرمان اعدام قاچاق‌چیان مواد مخدر را که حامل بیش از یک کیلو تریاک بودند، به اجرا گذاشت. نمی‌دانم از آن‌سال تا کنون چندصد نفر بمناسبت ارتکاب این جرم، جلوی جوخه‌ی آتش گذاشته شده و یا به دار مجازات آویخته شده‌اند. ولی می‌دانم که مصرف مواد مخدر در مقایسه با آن‌سال‌ها، حد اقل بیست برابر شده است.
بجای ابراز خشم بهتر است خرد خدادادی‌مان را بکار گیریم.

ناشناس در

hag ba shomast jenabe afrasiab,bebinin iraniha chon dar ye jameye estebdadi va goroone vostaee zendegi mikonan,dochare khashm hastand az in masaleh va dar zamane khashm ham nemishe dorost tasmim gereft.kafie biaeen az iran biroon ,rahat mishe irani ha ro az rooye cheshmane moztareb va por estereseshoon tashkhis dad.

ناشناس در

قانون عهد جدید شما چه جوری عدالت رو اجرا می کنه؟ حتما یارو رو می فرستن سر کلاس روانشناسی!
این که کسی رو که یک نفر رو کور کرده در صورت درخواست شاکی به همان بلا دچار کنن خیلی به عدالت نزدیکتره تا نظرات شما!
بدرود

سامان در

سلام
گاندی می گوید: اگر چشمی در برابر چشمی گرفته شود آن هنگام دنیا کور می شود. من موافق بخشش کامل نیستم اما قصاص را نیز نمی پسندم ولی باید آن شخص به گونه ای تنبیه شود تا باعث عبرت دیگران گردد

ناشناس در

اقای افراسیابی منهم با شما هم عقیده میباشم و وقتی جوامعی را که اعدام دارند چه آمریکا و چه . .با اروپا که ندارد مقایسه میکنم میبینم آمار بزهکاری و جنایت چقدر فرق میکند یعنی اینکه اعدام نتوانسته باز دهی علمی را بدهد اما متاسفانه مردم احساسی برخورد میکنند بویژه بعد از انقلاب گویی همه سنگدل شده اند و اما در این مورد اسید پاشی و قصاص و غیره آرزو میکنم ایکاش اتفاق نیفتاده بود

ناشناس در

چرا فقط انتقاد می کنید حداقل راه کار هم ارائه کنید در آمریکا و اروپا این مجرمان را اعدام نمی کنند و چند سال به زندان می فرستند و پس از آزادی دوباره همان کار قبل را مجرم تکرار می کند.جناب آقای افراسیابی من معتقدم شما که مخالف کور کردن این شخص هستید نگاهتان به دلایلی که ریشه در کودکیتان دارد نگاهی مجرم پسند است . چرا کسی که با کار خود امنیت یک جامعه را بخطر می اندازد برای شما از خود آن جامعه مهمتر است؟

ناشناس در

مصاحبه هاشو کامل خوندین عمو؟خیلی وقیحه این بابا !

عمو اروند در

آقا یا خانم ناشناس!
در آمریکا هنوز که هنوز است حکم اعدام وجود دارد. همین پرزیدنت دین‌دار چندین نفر را که در زمان فرمانداری‌ش در ایالت تکزاس با فرمودن گاد بلس هیم، با وجود تایید اصلاحشان از جانب مقامات زندان، روانه‌ی بهشت کرد.
لطفن ندیده و نشناخته هم کسی را روان‌کاوی نفرمایید! ممکن هست که من هم چون هر کودک پرورش‌یافته در محیط ناسالم، دارای ده‌ها عقده‌ی روانی باشم ولی مهربان بودن و عدالت‌خواهی ناشی از عقده‌ی"مجرم‌پسندی" من در آوردی شما نیست.

ناشناس در

ببینم نمی شه یک چشم اون پسر رو به جای چشم اون دختر پیوند زد تا دختر هم از نعمت بینایی بهره ببرد. با کمی تحقیق و پژوهش علمی شاید این امکان وجود داشته باشد.
چرا از این روش استفاده نکنند

ارسال یک نظر